Møte

15 virksomhetsetiketter alle bør vite

«En mann uten et smilende ansikt må aldri åpne en butikk «, sies det i det kinesiske ordtaket. Sannelig, smilende går langt for å lyse opp stemningen for en vennligere og mer forstående samtale. Dette gjelder også i næringslivet, spesielt når du prøver å skape et forretningspartnerskap. Det er imidlertid flere forretningsmessige etiketter enn smilende og demonstrere at disse vil vise andre som dine kunder og din bedrift er verdt å respektere.

* Introduser alle, selv når du er i tvil – Det er en riktig måte å introdusere folk til hverandre. Først introduser personen som er den eldste, ved å bruke sitt fulle navn og deres jobbtittel eller ansvar. Neste introduserer personen til personen som har lavere autoritet. Pass på at du også nevner hans eller hennes fulle navn. For å avslutte, kan du nevne noen detaljer om hverandre som et emne av felles interesse. Når du blir introdusert til noen, stå alltid opp hvis du sitter.

* Et fast håndtrykk – Måten forretningsmenn skaper hendene oftere enn ikke setter tonen mellom dem. Å gi et godt, fast håndtrykk vil gi et godt førsteinntrykk, ettersom det til slutt kan ende opp med et vellykket forretningspartnerskap. Hvis du er vert eller seniormedlem, bør du være den som initierer håndtrykket.

* Innrøm hvis du glemmer navnene – Forglemming av navnene på personer du nylig ble introdusert til, er ikke uvanlig. Hvis det skjer, innrøm det og be om det igjen, da dette viser at du gir dem betydning.

* Sitte ned for et møte – Om møtet er i en restaurant eller på et kontor, i en gruppe eller en-mot-en, er det best å ikke trekke ut stolen for alle. I en forretningsinnstilling bør alle avvise sosiale kjønsregler og behandle alle likeverdig. Når du sitter, aldri krysse bena, da det kan være distraherende og respektløst.

* Møte i en restaurant – Ikke i motsetning til forretningsinstinkter, bruk ikke kniven for å bryte brød. Slip den av med dine bare hender, da dette betyr åpenhet for din potensielle forretningspartner. Når du er ferdig med måltidet, må du aldri skyve tallerkenen din bort eller stave platene. Prøv å ikke ha noe tilovers også. Hvis din gjest ordrer appetittvekkere eller dessert, bør du bestille også. Dette unngår det potensielle klosset av å ha andre mennesker i festen din å spise og du har ingenting på tallerkenen din. Hvis du er vert, bør du betale for din gjest, med mindre han eller hun insisterer ellers eller er imot deres selskaps gavepolitikk.

* Kles ordentlig – Å kle seg passende på et møte viser et automatisk tegn på respekt for enten gjestene eller for verten. I tillegg må du alltid sjekke kleskoden for et arrangement, ettersom noen hendelser kan kreve enten mer eller mindre formell antrekk.

* Hold mobiltelefoner i lommene. Sett aldri telefoner på møtebordet og bruk dem ikke under møtet. Bare svar på anrop som er haster og unnskyld deg selv fra møtet og ta anropet ditt utenfor, slik at du ikke forstyrrer møtet.

* «Vennligst» og «Takk» – Disse to setningene viser høflighet i enhver samtale, og det er enda viktigere i en profesjonell setting. Å si «please» kan brukes så mye som nødvendig. «Takk», men skal brukes en eller to ganger som å si at det for mange ganger kan redusere effekten. Så mye som mulig, takk alle sammen individuelt etter et møte.

* Hold deg nyktert – Forretningsmenn har mistet rykte og karriere fordi drunken oppførsel. Selv om ingen av tingene ble sagt eller gjort mens drukket var ment, er det et klart tegn på respektløshet mot verten eller gjestene. Ikke skam deg selv eller din virksomhet. Kjenn dine grenser og kontroller ditt tempo.

* Vær virkelig interessert – Gjør alltid øyekontakt i en samtale og sørg for å være oppmerksom på alle detaljer gjesten sier. Ta deg tid til å stille spørsmål, da dette viser at du lyttet og er interesser.

* Dobbeltsjekk e-postmeldinger – Enkelte feil kan gjøres for å spore et møte eller en avtale. Du kan ha dato og klokkeslett feil for et møte, utelatt noe papirarbeid som skal signeres, eller verre, e-postene dine ble sendt til feil person og kan potensielt true firmaet.

* Bruk profesjonelle bilder – Når du bruker bildene dine eller noen av dine forretningsmessige forhold, må du alltid bruke et skikkelig headshot. Bedrifter vil trenge å se troverdig på andre virksomheter.

* Hils alle overalt – Uansett senioritet, hilser du alltid folk. Du kan aldri vite at han faktisk kan være din neste forretningspartner. Når folk hilser på deg, er det viktig at du hilser tilbake.

* Ikke glem å smile – På samme måte som det kinesiske ordtaket, smiler det underverker i enhver anledning, enten i et møte, under introduksjoner eller i en samfunnsmessig samling.

Slutt med en høflig notat – Når du trenger å forlate, pass på at du avslutter høflig med enten, «Det var hyggelig å møte deg» eller «Ser deg på neste møte».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *